Mesa 1

SALUTOGÉNESIS, MODELO DE ACTIVOS PARA LA SALUD Y COMUNIDAD

Antony Morgan

salutogénesis y activos, promoción de salud, flamenco

Working for the last 30 years for a range of public sector organisations at local, regional and national levels, he has developed a track record for leading large multi-disciplinary teams of research and technical staff to deliver evidence based programmes for health and service delivery. Previous to joining GCU he was an Associate Director at the National Institute for Health and Care Excellence (NICE) responsible for the strategic development and delivery of programmes to raise standards and the quality of public health policy, practice and research in English Health and Social Care systems.

Professor Morgan has a strong academic portfolio. He has a wide breadth of research expertise in adolescent health, the theory and methods of public health policy and practice, health inequalities and asset based health and development. He is the co-editor of Health Assets in a Global Context: Theory Methods, Action published by Springer, New York in 2010. He has recently been appointed as a member of the leadership team for the Advancing Health Assets global alliance.

He has published in a wide range of peer reviewed journals including Health Promotion International, the Journal of Epidemiology and Community Health, Social Science and Medicine and the International Journal of Public Health. He has held honorary research positions with the University of Edinburgh, City University, the University of Hertfordshire, University of St Andrews and is currently an honorary professor at the Andalusian School of Public Health in Granada, Spain and a visiting Professor at Halmstad University in Sweden.

 

Jennie Popay

salud pública, empoderamiento,  comunidad, determinantes sociales

Is Professor of Sociology and Public Health in the Division of Health Research at Lancaster University in the UK . She was previously worked at the Universities of leeds, Salford and London. Jennie is currently deputy director of the English School for Public Health where she is leading research into the impact of community empowerment on health inequalities their social determinants. More information: http://www.lancaster.ac.uk/fhm/about-us/people/jennie-popay

 

 

María del Carmen Moreno Rodríguez

familiar, trabajadora, buena compañera, buena amiga, buena persona

Catedrática de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Universidad de Sevilla. Su actividad docente ha girado en torno a la psicología evolutiva, desarrollo social y de la personalidad, contextos de desarrollo e intervención y dimensiones para el análisis de la calidad del contexto familiar. Su actividad investigadora se ha centrado en el estudio de los procesos intrafamiliares, del desarrollo de los menores en situaciones de riesgo y desprotección y en relación con poblaciones de adolescentes y jóvenes, en el estudio de los embarazos y la maternidad adolescente y los estilos de vida y la salud, por otro. En relación con esto último, en la actualidad es la directora en España del Estudio “Health Behaviour in School-aged Children” (HBSC), un estudio colaborador de la OMS del que forman parte más de 40 países y que explora un amplio abanico de aspectos relacionados con la salud, los estilos de vida y la calidad de los contextos de desarrollo de los adolescentes en los diferentes países (http://www.hbsc.es).

Alrededor de estos temas ha publicado numerosos libros, capítulos de libro y artículos de investigación en revistas de alto impacto científico.

 

Ángel Luis Mena Jiménez

comunicación, recuperación, creatividad, optimista

En la EASP desde 2006 (Área de Ciudadanía y Bienestar Social), trabaja en proyectos de promoción del modelo de activos en salud, recuperación y sensibilización social sobre la enfermedad mental, gestión del conocimiento en salud mental, sistemas integrados de salud, participación social de ciudadanía y asociaciones de pacientes, y redes sociales y profesionales de salud. Licenciado en Humanidades, máster en Periodismo, en Dirección de Comunicación y en Promoción de la Salud, sus principales áreas docentes y de investigación son las habilidades de comunicación escrita, oral y en redes sociales, la divulgación científica y la relación entre salud y medios de comunicación.